do góry

Aktualny kurs Stalexport Autostrady SA

2.98 zł -1.65% -0.05zł 2024-04-25
Strona główna/O Spółce/Aktualności/Średni Dobowy Ruch oraz przychody z poboru opłat na autostradzie A4 Katowice-Kraków za 3 kwartały 2020 roku

Średni Dobowy Ruch oraz przychody z poboru opłat na autostradzie A4 Katowice-Kraków za 3 kwartały 2020 roku

Aktualności 6 Listopada 2020

W trzech kwartałach 2020 roku średni dobowy ruch na koncesyjnym odcinku autostrady A4 Katowice-Kraków wyniósł 37.382 pojazdów i był o 19,4% niższy niż ruch odnotowany w analogicznym okresie roku 2019 (46.372 pojazdów). Przychody z poboru opłat w trzech kwartałach 2020 roku wyniosły 212.781 tys. PLN, co stanowiło spadek o 19,2% w stosunku do analogicznego okresu 2019 roku (263.222 tys. PLN).

W przypadku samochodów osobowych średni dobowy ruch spadł z 39.080 pojazdów w trzech kwartałach 2019 roku do 30.825 pojazdów w trzech kwartałach 2020 roku (spadek o 21,1%). Natomiast przychody z poboru opłat od samochodów osobowych w trzech kwartałach 2020 roku wyniosły 128.185 tys. PLN, czyli spadły o 24,8% w stosunku do trzech kwartałów 2019 roku (170.350 tys. PLN). Różnica pomiędzy dynamiką zmiany przychodów z opłat w stosunku do dynamiki zmiany średniodobowego ruchu pojazdów osobowych wynika z wprowadzonych z początkiem 2020 roku stawek preferencyjnych dla wszystkich automatycznych metod poboru opłat.

Z kolei dla samochodów ciężarowych średniodobowy ruch spadł o 10,1%, tj. z 7.292 pojazdów w trzech kwartałach 2019 roku do 6.557 pojazdów w trzech kwartałach 2020 roku. Natomiast przychody z poboru opłat dla samochodów ciężarowych w trzech kwartałach 2020 roku wyniosły 84.596 tys. PLN, czyli spadły o 8,9% w stosunku do trzech kwartałów 2019 roku (92.872 tys. PLN). Różnica pomiędzy dynamiką zmiany przychodów z opłat w stosunku do dynamiki zmiany średniodobowego ruchu pojazdów ciężarowych wynika z nowych stawek opłat od dnia 1 marca 2019 roku (wzrost z 18 PLN na 20 PLN i z 30 PLN na 35 PLN), wprowadzonych z początkiem 2020 roku stawek preferencyjnych dla automatycznych metod poboru opłat oraz z różnic w strukturze kategorii pojazdów (w zależności od kategorii stosowane są inne stawki poboru opłat).

Obserwowane w trzech kwartałach 2020 roku spadki ruchu i przychodów, w porównaniu do trzech kwartałów 2019 roku, są konsekwencją wprowadzanych przez instytucje i organy państwowe ograniczeń, związanych z aktywnością społeczną i gospodarczą, w związku z rozprzestrzenieniem się koronawirusa SARS-CoV-2 oraz liczbą zachorowań na COVID-19. Więcej informacji na temat wpływu koronawirusa SARS-CoV-2 oraz zachorowań na COVID-19 na działalność Grupy można odnaleźć specjalnych w cotygodniowych raportach bieżących Spółki.

udostępnij
do góry