W trzech kwartałach 2025 roku Grupa uzyskała przychody operacyjne ogółem w kwocie 482.187 tys. PLN, które były wyższe o 9,7% niż w trzech kwartałach 2024 roku (439.442 tys. PLN), głównie za sprawą wzrostu przychodów z poboru opłat za przejazd płatnym odcinkiem autostrady A4 Katowice-Kraków (wzrost o 42.468 tys. PLN), o których więcej informacji w szczegółowym komentarzu tutaj. W trzech kwartałach 2025 roku Grupa wykazała również nieznacznie wyższe (wzrost o 277 tys. PLN) pozostałe przychody operacyjne.
Koszty operacyjne ogółem (bez amortyzacji) w trzech kwartałach 2025 roku w kwocie 263.664 tys. PLN wzrosły o 36,5%, w porównaniu do trzech kwartałów 2024 roku (193.224 tys. PLN). Wynik ten to wypadkowa niższych kosztów zużycia materiałów i energii (spadek o 142 tys. PLN) oraz kosztów utworzenia rezerw na wymianę nawierzchni (spadek o 10.810 tys. PLN), a z drugiej strony wzrostu kosztów Płatności na rzecz Skarbu Państwa (wzrost o 43.560 tys. PLN), usług remontowych i utrzymaniowych autostrady (wzrost o 31.549 tys. PLN), kosztów świadczeń pracowniczych (wzrost o 5.630 tys. PLN), a także pozostałych kosztów operacyjnych (wzrost o 653 tys. PLN).
W efekcie zysk z działalności operacyjnej przed odliczeniem amortyzacji (EBITDA) za trzy kwartały 2025 roku wyniósł 218.523 tys. PLN w porównaniu do 246.218 tys. PLN w trzech kwartałach roku ubiegłego.
Koszty amortyzacji w omawianym okresie (76.274 tys. PLN) nieznacznie wrosły (wzrost o 0,2%) w porównaniu do kosztów poniesionych w trzech kwartałach 2024 roku (76.129 tys. PLN). W konsekwencji, zysk z działalności operacyjnej (EBIT) za trzy kwartały 2025 roku wyniósł 142.249 tys. PLN i był niższy (spadek o 16,4%) od tego osiągniętego w trzech kwartałach 2024 roku (170.089 tys. PLN).
Grupa odnotowała w trzech kwartałach 2025 roku saldo na działalności finansowej w wysokości 17.195 tys. PLN, które było wyższe od salda odnotowanego w trzech kwartałach 2024 roku (12.532 tys. PLN). Wynik ten to głównie efekt spadku przychodów z tytułu odsetek od środków pieniężnych i ich ekwiwalentów (w tym długoterminowych) o 6.816 tys. PLN, wzrostu przychodów z tytułu pozostałych odsetek o 2.480 tys. PLN, niższych kosztów dyskonta rezerw (spadek o 8.377 tys. PLN) oraz niższych kosztów odsetek dotyczących zobowiązań wycenianych metodą zamortyzowanego kosztu (spadek o 644 tys. PLN). Dodatkowo udział w stratach netto jednostek stowarzyszonych wycenianych metodą praw własności w trzech kwartałach 2025 roku wyniósł 70 tys. PLN (spadek o 8 tys. PLN). W następstwie powyższego, zysk przed opodatkowaniem w trzech kwartałach 2025 roku wyniósł 159.514 tys. PLN i był niższy (spadek o 12,7%) od tego osiągniętego trzech kwartałach 2024 roku (182.699 tys. PLN).
W efekcie działalności prowadzonej w trzech kwartałach 2025 roku Grupa osiągnęła zysk netto w wysokości 125.783 tys. PLN, który jest na niższym poziomie (spadek o 11,3%), w porównaniu do zysku netto uzyskanego w trzech kwartałach 2024 roku (141.758 tys. PLN).
W trzech kwartałach 2025 roku Płatności na rzecz Skarbu Państwa oraz Podatek dochodowy, czyli pozycje skonsolidowanego sprawozdania z całkowitych dochodów, których beneficjentem w całości jest Skarb Państwa, stanowiły łącznie kwotę 146.711 tys. PLN (110.361 tys. PLN w trzech kwartałach 2024 roku). Udział powyższej kwoty w Przychodach z poboru opłat trzech kwartałów 2025 roku wyniósł 31% (dla trzech kwartałów 2024 roku udział ten wynosił 26%).
Skonsolidowany raport kwartalny Stalexport Autostrady za III kwartał 2025 roku znajdziesz klikając tutaj.
* W 2025 r. Grupa dokonała zmiany prezentacji przychodów i kosztów operacyjnych - patrz nota 4 do skróconego śródrocznego skonsolidowanego sprawozdania finansowego.