W I półroczu 2025 roku Grupa uzyskała przychody operacyjne ogółem w kwocie 306.852 tys. PLN, które były wyższe o 10,8% niż w I półroczu 2024 roku (277.030 tys. PLN), głównie za sprawą wzrostu przychodów z poboru opłat za przejazd płatnym odcinkiem autostrady A4 Katowice-Kraków (wzrost o 29.603 tys. PLN), o których więcej informacji w szczegółowym komentarzu tutaj. W I półroczu 2025 roku Grupa wykazała również nieznacznie wyższe (wzrost o 219 tys. PLN) pozostałe przychody operacyjne.
Koszty operacyjne ogółem (bez amortyzacji) w I półroczu 2025 roku w kwocie 197.077 tys. PLN wzrosły o 31,7%, w porównaniu do I półrocza 2024 roku (149.596 tys. PLN). Wynik ten to wypadkowa niższych kosztów zużycia materiałów i energii (spadek o 80 tys. PLN), pozostałych kosztów operacyjnych (spadek o 663 tys. PLN) oraz kosztów utworzenia rezerw na wymianę nawierzchni (spadek o 10.919 tys. PLN), a z drugiej strony wzrostu kosztów Płatności na rzecz Skarbu Państwa (wzrost o 43.560 tys. PLN), usług remontowych i utrzymaniowych autostrady (wzrost o 11.038 tys. PLN), a także kosztów świadczeń pracowniczych (wzrost o 4.545 tys. PLN).
W efekcie zysk z działalności operacyjnej przed odliczeniem amortyzacji (EBITDA) za I półrocze 2025 roku wyniósł 109.775 tys. PLN w porównaniu do 127.434 tys. PLN w I półroczu roku ubiegłego.
Koszty amortyzacji w omawianym okresie (52.387 tys. PLN) nieznacznie wrosły (wzrost o 2,6%) w porównaniu do kosztów poniesionych w I półroczu 2024 roku (51.056 tys. PLN). W konsekwencji, zysk z działalności operacyjnej (EBIT) za I półrocze 2025 roku wyniósł 57.388 tys. PLN i był niższy (spadek o 24,9%) od tego osiągniętego w I półroczu 2024 roku (76.378 tys. PLN).
Grupa odnotowała w I półroczu 2025 roku saldo na działalności finansowej w wysokości 11.134 tys. PLN, które było wyższe od salda odnotowanego w I półroczu 2024 roku (7.411 tys. PLN). Wynik ten to głównie efekt spadku przychodów z tytułu odsetek od środków pieniężnych i ich ekwiwalentów (w tym długoterminowych) o 5.461 tys. PLN, wzrostu przychodów z tytułu pozostałych odsetek o 1.768 tys. PLN, niższych kosztów dyskonta rezerw (spadek o 6.817 tys. PLN) oraz niższych kosztów odsetek dotyczących zobowiązań wycenianych metodą zamortyzowanego kosztu (spadek o 520 tys. PLN). Dodatkowo udział w stratach netto jednostek stowarzyszonych wycenianych metodą praw własności w I półroczu 2025 roku wyniósł 38 tys. PLN (spadek o 9 tys. PLN). W następstwie powyższego, zysk przed opodatkowaniem w I półroczu 2025 roku wyniósł 68.560 tys. PLN i był niższy (spadek o 18,2%) od tego osiągniętego w I półroczu 2024 roku (83.836 tys. PLN).
W efekcie działalności prowadzonej w I półroczu 2025 roku Grupa osiągnęła zysk netto w wysokości 51.902 tys. PLN, który jest na niższym poziomie (spadek o 15,8%), w porównaniu do zysku netto uzyskanego w I półroczu 2024 roku (61.609 tys. PLN).
W I półroczu 2025 roku Płatności na rzecz Skarbu Państwa oraz Podatek dochodowy, czyli pozycje skonsolidowanego sprawozdania z całkowitych dochodów, których beneficjentem w całości jest Skarb Państwa, stanowiły łącznie kwotę 129.638 tys. PLN (91.647 tys. PLN w I półroczu 2024 roku). Udział powyższej kwoty w Przychodach z poboru opłat I półrocza 2025 roku wyniósł 43% (dla I półrocza 2024 roku udział ten wynosił 34%).
Skrócone śródroczne jednostkowe i skonsolidowane sprawozdania finansowe Stalexport Autostrady za I półrocze 2025 roku znajdziesz klikając tutaj.
* W 2025 r. Grupa dokonała zmiany prezentacji przychodów i kosztów operacyjnych - patrz nota 4 do skróconego śródrocznego skonsolidowanego sprawozdania finansowego.