do góry

Aktualny kurs Stalexport Autostrady SA

3.03 zł 8.21% 0.23zł 2024-04-24
Strona główna/Biuro Prasowe/Informacje prasowe/Partnerstwo Publiczno-Prywatne - wielka szansa budowy autostrad!

Partnerstwo Publiczno-Prywatne - wielka szansa budowy autostrad!

Informacje prasowe 16 Września 2008

Partnerstwo Publiczno-Prywatne (PPP) to wciąż zdecydowanie w Polsce niedoceniane narzędzie szybkiego i przejrzystego budowania autostrad. Zasadnicze przeszkody w rozwoju PPP to rozgrywki polityczne, niewydolność administracji publicznej i tworzenie fałszywego wizerunku sektora prywatnego. Takie są główne wnioski z wystąpień i dyskusji podczas panelu ?Partnerstwo Publiczno-Prywatne ? jak mądrze wydać pieniądze na drogi?? zorganizowanego w ramach XVIII Forum Ekonomicznego w Krynicy. Gospodarzem panelu była grupa Stalexport Autostrady.

?Jeżeli chcemy mieć w Polsce jak najszybciej sieć autostrad na europejskim poziomie musimy bezzwłocznie korzystać ze sprawdzonych na świecie mechanizmów Partnerstwa Publiczno-Prywatnego? ? powiedział otwierając debatę Emil Wąsacz, Prezes grupy Stalexport Autostrady SA. Zwrócił on uwagę na niepotrzebne upolitycznianie kwestii autostrad i kreowanie negatywnej atmosfery wokół podmiotów prywatnych.

?Bez otwarcia się na stronę prywatną w ramach PPP czeka nas pat w budowie autostrad. Stronie publicznej zabraknie środków finansowych i mocy administracyjnej. A nam wszystkim zabraknie czasu!?

Prezes Wąsacz polemizował też z ciągle pokutującymi mitami. ?To nieprawda, że są jakieś drogi darmowe. Nieprawda, że PPP sprzyja korupcji. A państwo wcale nie buduje lepiej! Państwo buduje wolniej i drożej. Przykładem są odcinki autostrad A4 Wrocław - Katowice i A2 Konin ? Stryków. Najpierw rząd zbudował je za miliardy złotych, ale były to drogi ?gołe? ? bez żadnej infrastruktury towarzyszącej. Teraz organizuje się więc przetargi na setki milionów złotych tak, aby zapewnić na tych odcinkach komfort i bezpieczeństwo podróżnym. Czy to oznacza ?lepiej??? ? pytał retorycznie Emil Wąsacz.

Bogate doświadczenia w budowie i skutecznym zarządzaniu skomplikowanymi projektami autostradowymi w Europie Zachodniej i szerzej na świecie przedstawił Giuseppe Palma, Przewodniczący Rady Nadzorczej grupy Stalexport Autostrady SA a zarazem wieloletni dyrektor we włoskiej grupie Atlantia, która jest większościowym udziałowcem Stalexportu Autostrady. Atlantia zasiliła Stalexport Autostrady kapitałowo a zarazem stanowi dla polskiej grupy niezwykle ważne wsparcie ze swoim doświadczeniem i dostępem do najnowszych rozwiązań światowych.
Giuseppe Palma podkreślał wielką rolę Partnerstwa Publiczno-Prywatnego w rozwoju nowoczesnej infrastruktury autostradowej. ?PPP to nie jest działalność charytatywna, a biznes, który musi być korzystny finansowo dla obu stron: prywatnej i publicznej? ? przekonywał. Ważne jest precyzyjne ustalenie ryzyka partnerów inwestycji a potem stabilność wieloletniego zarządzania. To pozwala na skuteczne wprowadzanie najlepszych i najnowocześniejszych rozwiązań organizacyjnych
i technologicznych. W tym kontekście szczególnie interesujące były przedstawione przez Dyrektora Palmę dane dotyczące systemów wspomagania bezpieczeństwa ruchu na autostradach. A także zaawansowanych technologicznie a przyjaznych dla kierowcy systemów poboru opłat.

Z kolei poseł Janusz Piechociński, wiceprzewodniczący sejmowej Komisji Infrastruktury zwrócił uwagę na niewydolność i ?zatkanie? administracji publicznej w Polsce jako na istotne czynniki opóźniające rozwój infrastruktury drogowej. ?Jeśli jakiś urząd organizuje rocznie 300 przetargów, to nic dziwnego, że trwają one miesiącami. Nie można przecież w kilka osób obsłużyć tak wielkiej liczby zamówień publicznych, a każde z nich musi być co do joty zgodne z literą prawa? ? powiedział Piechociński. Jego zdaniem, jeśli nie zostaną znacząco uproszczone przepisy i udrożnione procedury, nie mamy co w Polsce liczyć na przyspieszenie tempa budowy autostrad.

Kolejny uczestnik panelu zorganizowanego przez Stalexport Autostrady, Adrian Furgalski, dyrektor w Zespole Doradców Gospodarczych TOR nawiązując do swojej głośnej publikacji piętnującej ?polskie grzechy autostradowe? podkreślił, iż ?Najważniejsze, by infrastruktura przestała być polem walki politycznej?. Wg Furgalskiego to polityczne uwikłanie oddala jak dotąd szanse powstania sensownej sieci polskich autostrad.

Jukka Luukkanen, dyrektor w Europejskim Banku Inwestycyjnym, wyjaśniał, jak ważne z punktu widzenia instytucji finansującej inwestycję jest klarowne, realistyczne i właśnie partnerskie określenie praw i obowiązków każdej ze stron danego Partnerstwa Publiczno-Prywatnego.

Aktualny punkt widzenia strony publicznej przedstawił w dyskusji dyrektor Radosław Stępień z Ministerstwa Infrastruktury. Deklarował całkowite zrozumienie dla potrzeb sektora prywatnego i wolę rozwoju Partnerstwa Publiczno-Prywatnego w budowie autostrad. Zapowiedział też znaczące przyspieszenie toczonych przetargów i rychły wybór wykonawców na kluczowe odcinki A1 Stryków ? Pyrzowice i A2 Stryków ? Konotopa tak, aby zdążyć z zakończeniem inwestycji na mistrzostwa Euro 2012.

W panelu, który miał miejsce 11 września br., podczas drugiego dnia Forum oprócz wymienionych wyżej, wziął udział także mecenas Jur Gruszczyński, partner w kancelarii Baker & McKenzie. W dyskusji głos zabrali: Tadeusz Syryjczyk, były poseł i Minister Transportu, Marcin Święcicki, były Prezydent Warszawy, Bohdan Wyżnikiewicz, wiceprezes Instytutu Badań nad Gospodarką Rynkową, Adam Pawłowicz, były Prezes Polskiej Agencji Inwestycji Zagranicznych, Jacek Karnowski, Prezydent Sopotu. Moderatorem panelu był Wojciech Szeląg, dziennikarz ekonomiczny TV Polsat.

Dalsze informacje:

  • Krzysztof Górski
    tel.+48 723 18 88 08
    tel. +48 (32) 207 26 45
  • Krzysztof Baczyński
    tel. +48 22 858 74 58 w. 38
      

 

udostępnij
do góry